? ??????????????Refined Splatter? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??5 Grabs Today. 5593 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????Animated Punk? ????? ?? ???Rating: 3.3 (27 Ratings)??5 Grabs Today. 2134 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, June 6, 2009

Akhirnya PAS UMNO akan bersatu





Oleh HELMI MOHD. FOAD dan SAIFULIZAM MOHAMAD

pengarang@utusan.com.my
SHAH ALAM 5 Jun – Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mempertahankan ideanya mengenai pembentukan kerajaan perpaduan yang disifatkan mampu menyelesaikan masalah negara.
Bagaimanapun katanya, gagasan itu perlu melalui proses perbincangan secara terperinci oleh pelbagai pihak dan tidak perlu dilaksanakan secara tergopoh gapah kerana ia suatu yang baru di kalangan rakyat.
‘‘Ia perlu difahami secara terperinci supaya kita dapat melaksanakannya dengan baik, gagasan tersebut adalah untuk kebaikan kita semua yang sekarang begitu rapuh dari segi perpaduan.
‘‘Terpulang kepada maklum balas parti-parti politik tetapi ia mesti diteliti dengan perbincangan yang mendalam kerana saya percaya ia dapat menyelesaikan masalah negara,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan dasar pada Muktamar Tahunan Pas ke-55 di Stadium Malawati di sini hari ini.
Menurut Abdul Hadi, idea tersebut sebenarnya telah dilontarkan kepada parti-parti lain dalam pakatan pembangkang termasuk DAP sebelum beliau mengumumkan perkara itu kepada rakyat.
Dalam hal ini katanya, rakan-rakan Pas dalam pakatan pembangkang telah menerimanya secara positif kerana ia adalah demi kebaikan negara.
‘‘Saya ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menerima secara positif, bukan sahaja rakan pakatan pembangkang yang menyokong sepenuhnya termasuk UMNO yang sokong gagasan yang saya lontarkan itu untuk menyelesaikan masalah negara,” katanya.
Beliau menjelaskan, gagasan tersebut bukan sahaja bertujuan menyatupadukan seluruh rakyat malah ia akan merapatkan jurang di kalangan parti-parti politik.
‘‘Ini supaya parti-parti politik boleh berbeza pendapat tetapi tidak berkelahi dalam sebuah negara,” katanya.
Mengenai kedudukan Pas yang dilihat oleh pemimpin itu bakal menerajui pemerintahan negara, Abdul Hadi berkata, ucapan dasarnya bertemakan, ‘Islam Memimpin Perubahan’ itu bermaksud bahawa seluruh rakyat mempunyai tanggungjawab yang sama bagi menyelesaikan krisis dalam negara.
Sebelum ini kata beliau, ideologi sosialis dan komunis telah merudum dan kini ideologi kapitalis pula mengalami krisis dari sudut ekonomi.
Beliau berkata, Pas tampil memperkenalkan Islam untuk menyelesaikan masalah termasuk krisis perpecahan yang parah di kalangan parti-parti politik.
‘‘Bukan semestinya kita perintah negara, pada peringkat ini kita menjadi penasihat kepada kerajaan, bukannya pembangkang yang membuta tuli.
‘‘Mesej kita supaya perubahan dilakukan dengan Islam, UMNO juga mempunyai tanggungjawab untuk membawa contoh Islam yang terbaik,” katanya.
Pada peringkat kedua katanya, sekiranya langkah awal tadi tidak berjaya, Pas akan menghadapi pilihan raya dengan bergerak secara kolektif bersama pakatan pembangkang.
‘‘Soal siapa yang akan memimpin negara itu dibuat secara kolektif dalam pakatan (pembangkang),” katanya.

Terlebih dahulu tahniah kepada Ustaz Nasarudin Mat Isa kerana berjaya mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PAS .Ini mengambarkan bahawa akar umbi PAS masih mahu kepimpinan ulama terus kekal di dalam PAS.Buat Mat Sabu dan Husam diharap sabaq la dulu janganlah tinggi sangat cita-cita nak mencabar kepimpinan ulama.Satu lagi diharap akan tercapailah Kerajaan perpaduan yang dilaung-laungkan oleh Tuan Guru Haji Hadi Awang .Sudah sampai masanya orang melayu semua bersatu untuk mengukuhkan lagi kaum melayu dan islam dinegara ini.

3 comments:

Detguaq said...

Salam saudara, Melayu tidak boleh selama2nya dalam fragmentasi. Wathaniah bukanlah sesuatu yang jijik. Nabipun bangga dengan bangsa dia, kenapa kita perlu merasa lekeh?

lagenda said...

Betoi tu detguaq saya bersetuju dengan anda kita semua patut berbangga dengan bangsa kita apapun terima kasih kerana memberi komen.....

highcarl said...

bagus la macamtu. Bersatu teguh, bercerai roboh.