? ??????????????Refined Splatter? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??5 Grabs Today. 5593 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????Animated Punk? ????? ?? ???Rating: 3.3 (27 Ratings)??5 Grabs Today. 2134 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, June 12, 2009

MELAYU DIAMBANG PERPECAHAN

'Melayu di ambang perpecahan'


ALOR SETAR 11 Jun - Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Datuk Aziz Deraman berkata, orang Melayu sedang berhadapan dengan perpecahan dan pelbagai masalah berikutan perkembangan politik dalam negara yang "kacau bilau".
Katanya, perpecahan membabitkan orang Melayu juga kian melebar kerana berlaku "kesombongan politik dalam parti, antara parti atau dengan rakyat"
"Sudah sampai masanya parti-parti politik Melayu mencari formula baru untuk mengukuhkan perpaduan Melayu," katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Dunia Melayu: Citra KeIslaman dan KeMelayuan di Nusantara pada Wacana Dunia Melayu di sini hari ini.
Wacana dua hari itu bertemakan Citra KeIslaman dan KeMelayuan di Nusantara bermula semalam. Ia dihadiri budayawan dan sasterawan dari Malaysia, Indonesia, Thailand, Singapura dan Filipina.
Aziz, yang juga ahli jawatankuasa Gabungan Penulis Nasional (Gapena), berkata pihak tertentu perlu berusaha menggerakkan satu kesedaran baru dalam diri orang Melayu bagi memantapkan ekonomi dan sosial mereka.
"Kepimpinan baru negara memperkenalkan gagasan '1Malaysia' dengan matlamat utama mengukuhkan perpaduan bangsa dan negara. Perpaduan tidak mudah dicapai tanpa menekankan kepada nilai-nilai budaya.
"Keberanian baru orang bukan Melayu akhir-akhir ini sudah tidak terbendung dan penentangan berterusan tanpa tindakan akan hanya membawa kemusnahan kepada negara," katanya.
Beliau berkata, seluruh pemimpin dan lapisan rakyat Malaysia perlu menghayati dasar-dasar nasional khususnya perlembagaan dan Rukun Negara selain faktor geografi dan demografi serta sifat-sifat negara bangsa untuk mencapai impian 1Malaysia. - BERNAMA



Melihat kepada apa yang diperkatakan oleh Datuk Aziz Deraman ini sedikit sebanyak menampakkan ada kebenaranya.Jika kita tidak bersatu dari sekarang orang-orang melayu semua akan berpecah.Inilah yang dimahukan oleh sesetengah pihak yang mahukan orang-orang melayu terus berpecah sampai bila-bila.Jadi kepada pihak-pihak yang terus menerus menentang kerajaan perpaduan ini diharap ubahlah fikiran anda demi untuk umat melayu dan umat islam .

2 comments:

AKU ANAK GURUN said...

Tumpang Tanya lahir kat Yan kg Ruat ke , Saudara saya di Ruat ramai. Kini saya menetap di Rompin, Pahang.

lagenda said...

Salam,

Saya lahir di Kg Sedaka dan buat masa sekarang bekerja dan menetap di Daerah Baling...Apa pun terima kasih kerana melayari blog saya.....Segala percanggahan pendapat boleh kita bincang-bincangkan demi untuk kesejahteraan semua......