? ??????????????Refined Splatter? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??5 Grabs Today. 5593 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????Animated Punk? ????? ?? ???Rating: 3.3 (27 Ratings)??5 Grabs Today. 2134 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, May 3, 2010

Banyaknya Harta Karun..........







JAKARTA - Harta karun yang ditemui oleh sekumpulan nelayan dari bangkai sebuah kapal karam berusia 1,000 tahun akan dilelong di Jakarta pada Rabu depan dengan harga minimum AS$80 juta (RM254.8 juta).
Pencari harta karun dari Belgium, Luc Heymans menyatakan ia adalah penemuan terbesar di Asia.
Harta karun itu merangkumi 271,000 batu delima, mutiara, emas, batu kristal, barangan kaca Iran dan tembikar Maharaja China berusia 976 Tahun Masihi.
"Ketika itu, terdapat banyak aktiviti perdagangan antara Arab dan India dan yang datang ke Jawa serta Sumatera," kata Heymans yang mengetuai kerja-kerja menyelamat dan pernah berbalah dengan pegawai-pegawai Indonesia untuk membawa harta karun berkenaan ke daratan.
Kerja-kerja mencari di tapak kapal karam itu di Cirebon, Jawa Barat bermula pada tahun 2004.
"Tapak itu seluas 40 meter kali 40 meter dan ia hanyalah timbunan tembikar. Anda tidak akan menemui sebarang kayu," kata Heymans.
Harta karun itu termasuk serpihan tembikar dari pemerintahan dinasti Liao (907-1125) dan barang-barang dagangan dari pemerintahan Lima dinasti (907-960) di China.
Di bawah persetujuan dengan Heymans, pemerintah Indonesia akan mengambil 50 peratus daripada hasil lelongan tersebut.
Dikendalikan oleh pemerintah Indonesia, pembida perlu menyerahkan deposit sebanyak AS$16 juta (RM50.9 juta) untuk mengambil bahagian dalam acara lelongan.
Para pembida dijangka datang dari China, Singapura, Jepun dan Taiwan.Kosmoonline

0 comments: