? ??????????????Refined Splatter? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??5 Grabs Today. 5593 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????Animated Punk? ????? ?? ???Rating: 3.3 (27 Ratings)??5 Grabs Today. 2134 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, September 20, 2011

PAS Hentam DAP Isu Tukar Jalur Gemilang








VS










PAS bantah tukar Jalur Gemilang
Oleh Haspaizi Mohd Zain
haspaizi@bharian.com.my
2011/09/20
Pemimpin pembangkang bidas ADUN DAP keluar kenyataan kontroversi

KUALA LUMPUR: PAS membantah cadangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M Manoharan yang ingin menukar Jalur Gemilang jika pembangkang menguasai Putrajaya, sebaliknya mahu bendera yang menjadi simbol kekuatan negara itu dipertahankan walau apapun berlaku. Sambil mempersoalkan hasrat ADUN DAP itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, berkata tiada sebab untuk pembangkang menukar Jalur Gemilang dan meminta pemimpin supaya lebih berhemah mengeluarkan kenyataan yang boleh mengundang kontroversi. “Bendera Malaysia sudah abadi dalam sejarah dan kehidupan masyarakat kita. Perjuangan untuk ke Putrajaya bukannya mahu menukar bendera sebaliknya mahu menukar kepemimpinan yang ada. PAS akan mempertahankan Jalur Gemilang sebagai bendera negara.

“Bagi saya apakah salah dan ada dosa hingga kita perlu menukar bendera... pemimpin (pakatan pembangkang) perlu lebih cermat dalam membicarakan mengenai isu membabitkan kenegaraan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Salahuddin menyifatkan hasrat Manoharan itu sebagai pandangan peribadi dan bukannya keputusan pembangkang.

Manoharan dalam laman sosial Facebooknya memaklumkan beliau mengedarkan bendera DAP di kawasannya dan menolak untuk mengibarkan bendera Malaysia kerana ia kelihatan lebih Barisan Nasional (BN) daripada Malaysia.
Tindakan pemimpin DAP itu turut ditempelak Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyifatkan cadangannya sebagai bukti pembangkang mempunyai niat untuk merombak segala-galanya di negara ini tanpa menghormati atau menghargai sejarah dan warisan negara.

Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, turut membidas cadangan Manoharan dengan menegaskan bahawa parti itu tidak akan sesekali menyokong cadangan sedemikian daripada mana-mana pemimpin pembangkang.

Tuan Ibrahim berkata, Jalur Gemilang adalah lambang kedaulatan negara dan sebagai rakyat Malaysia, bendera negara perlu dipertahankan serta tidak boleh diperlekeh mahupun dipersendakan.

Sementara itu, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua berkata pakatan pembangkang tidak pernah membincangkan atau berhasrat untuk menukar Jalur Gemilang sekiranya mereka menguasai Putrajaya.

Sementara itu, Naib Ketua Wanita UMNO, Datuk Kamilia Ibrahim, berkata Manoharan perlu meletak jawatan sebagai ADUN dan belajar semula undang-undang berikutan kenyataan dangkalnya mahu menukar Jalur Gemilang.

“Sebagai warga negara Malaysia dan sebagai seorang pengamal undang-undang, Manoharan sepatutnya maklum bahawa bendera adalah lambang kedaulatan sesebuah negara dan cadangannya itu adalah satu bentuk pengkhianatan kepada negara,” katanya

0 comments: