? ??????????????Refined Splatter? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??5 Grabs Today. 5593 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????Animated Punk? ????? ?? ???Rating: 3.3 (27 Ratings)??5 Grabs Today. 2134 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, November 29, 2012

Kriteria Calon Boleh Menang Saranan Najib Di Perhimpunan Agong UMNO 2012



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, `calon boleh menang' yang dipilih oleh UMNO hendaklah mampu memberi nilai tambah dan bukan sahaja sekadar diterima oleh lingkungan parti.

Presiden UMNO itu berkata, malah calon hendaklah juga disenangi oleh masyarakat    setempat sebagai pengundi."Lebih daripada itu, boleh bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan sukarela serta masyarakat madani kerana merekalah sebetulnya mengundi," katanya ketika


menyampaikan ucapan dasar sempena Perhimpunan Agung UMNO 2012 di Dewan Merdeka,
Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, sebentar tadi.

Beliau berkata, sepanjang berdepan mehnah dan cabaran politik semasa, UMNO dan
Barisan Nasional tidak lagi boleh berasa lepas lega dan mengambil mudah dengan
mengharapkan sokongan rakyat berasaskan nostalgia jasa-jasa dahulu atau apa yang dibuat parti serta kerajaan pada hari-hari kelmarin.
Katanya, mendakap cabaran kini, Pilihan raya Umum ke-13 menghadapkan ahli UMNO
dengan satu pilihan, iaitu sama ada kita sebagai individu dan secara kolektif
mahukan kemenangan untuk parti atau sebaliknya.

"Bagaimanapun, kemenangan dalam pilihan raya sebenarnya bergantung kepada banyak faktor seperti pengundi setempat, kecekapan jentera di setiap bahagian serta calon yang dipertandingkan. Selain itu, realiti semasa menyaksikan bahawa sokongan rakyat kepada kepimpinan nasional dan negeri tidak semestinya diterjemahkan dalam bentuk undi kepada calon tempatan parti.

"Kata orang, dulu lain, sekarang dah lain. Jika dahulu, siapa pun yang
diketengahkan oleh parti, merupakan calon boleh menang. Hakikatnya tidak lagi
begitu. Maknanya di sini, kejayaan calon dalam pilihan raya kontemporari ini
bergantung kepada penerimaan mereka yang hendak diwakili.

"Kenyataannya lagi, lebih 95 peratus rakyat Malaysia dilahirkan pasca penubuhan
UMNO. Oleh sebab itu, penilaian yang dibuat pengundi generasi baru hari ini bukan didasarkan kepada pengalaman masa lalu apatah lagi apa yang telah dilakukan semalam sebaliknya ia berasaskan merit hari ini berserta wawasan masa depan.

Najib berkata, di sini, kemenangan dalam perjuangan pada analisis akhirnya adalah hasil usaha bersama-sama semua rakyat Malaysia dari pelbagai kaum, agama dan ideologi, muda dan tua, lelaki dan wanita, warga bandar dan warga desa, pekerja kolar biru dan putih, sektor awam, swasta dan Syarikat Berkaitan Kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan serta masyarakat seramai.

"Ringkasnya, setiap dari kita berperanan dan bertanggungjawab memilih yang terbaik untuk Malaysia.

"Atas segalanya, rakyat hari ini sudah bijak untuk membezakan yang mana kaca yang mana manikam. Pengundi pula dapat menilai bahawa empati kepada rakyat oleh calon bersifat sejati dan berterusan bukanlah hanya untuk musim pilihan raya.

"Dalam konteks ini, saya ingin menyeru, jadilah pemimpin parti yang rajin
mengkhidmati rakyat, berwibawa dan bersikap rendah diri. Bak kata orang tua-tua, ular yang menyusur akar, pasti tidak akan hilang bisanya," katanya-BERITA HARIAN  

1 comments:

Anonymous said...

Sidang pembaca yang budiman,
Tujuan saya memaparkan rentetan peristiwa dan mendedahkan perkembangan politik ditanah kelahiran saya RantauNegeri Sembilan atas sebab kasihnya saya kepada UMNO jua BN. Saya tidak ada agenda terselindung walau sekulumit kepentingan peribadi. Saya Cuma amat bimbang kepada masa depan anak bangsa sekiranya UMNO jua BN tersungkur di Negeri Sembilan khususnya.
Saya adalah pesara kerajaan dan sejak 15 tahun terakhir ini saya memang tinggal di Rantau Negeri Sembilan. Hari-hari saya mengikuti perkembangan politik di Rantau dan saya berpengetahuan luas dalam hal ehwal UMNO dan PKR di Rantau. Pendedahan secara ikhlas ini supayadapat dijadikan panduan oleh Kepimpinan UMNO dan BN dalam menentukan iklim politik di Rantau.
MB sepanjang menjadi Wakil Rakyat Rantau adalah pemimpin terbaik yang lahir dari Rantau. Tidak pernah dalam sejarah Rantau adaWakil Rakyat seperti MB. Tapi sayang seribu kali sayang MB dikelilingi oleh orang2 yang buta politik. Diandaikan bahawa MB mempunyai penasihat seperti golongan penasihat yang mula2 dulu ketika MB baru hendak menentang Ketua Bahagian Rasah yanglama dulu maka sudah tentu MB akan jadi pemimpin terhebat. Golongan 7atau 8 orang ini adalahpenasihat yang terbaik. Nama2 seperti Idrus, Mat Sah, Hj Hadi Othman, Hj Amin danbeberapaorang yangsaya sudah lupa. Mereka inilah yangmengatur dan menjadi master main sehingga MB berada di puncak.Kesilapan MB apabila mereka yg hebat 2 ini disingkirkan seorang demi seorang akhirnya Azman menjadi penasihat MB. Ada antara mereka memasuki pembangkang bukan kerana bencikan UMNO tetapi sebab benci pada MB terutama pada Azman.
Penyokong MB semakin kurang tetapi orang2 yang hendak menjadi kaya pula mengelilingi MB. Penyokong jati UMNO semakin di pinggirkan. Azman Hji Hassan bukan penyokong jati UMNO. Dia pernah menaja Calon Bebas semasa zaman Datuk Muthu. Dia juga adalah kepala Semangat 46 di Rantau. Tetapi apabila dia mempunyai kepentingan kononnya dialah pejuang UMNO sejati. Akhirnya balak dia sapu segala projek buat jalan dalam Negeri Sembilan dia sapu. Terbaharu syarikat Azman dapat projek buat jalan haiwey di Sendayan.
Begitu juga dengan adik MB yangbernama Ghani Hassan. Semua projek Majlis daerah, JKR, banyak lagi jabatan kerajaan mesti dengan restu dia. Cerita ini datangnya dari pegawai-pegawai jabatan kerajaan.Anak buah saya Pegawai di Pejabat Daerah PD dia bercerita pasal kisah Ghani di Rantau. Semua orang kerajaan tahu akanperihal Ghani.
Orang kuat Ghani Rosli Nordin cucu kepada Arwah Limah Kg Rantau banayk dapat projek. Rupa2 nya mereka ini bersaudara sebab Arwah Limah berasal sekampung denganArwah Emak MB di Rembau.MB hanya akan tolong adik beradik dan saudara mara dia sahaja.Hairan mengapa JKR tutup mata. Rosli buat masjid Rantau di Bandar Ekar tak siap dapat lagi projek buat Sek Men Rantau dengan di Gemas. Dengar khabarnya dapat lagi projek buat jembatan diKg Linsom. Apa dah jadi denganJKR mengapa kontraktor yang gagal terus menerus dapat projek? Sebabnya senang ada Ghani dan Kamal ada di belakang Rosli dan merekaberdua ini adik MB dan Rosli saudara MB. Itu sebabJKR danSPRM tutup mata.